FAQ: Kvalitet & garanti

Læs om reklamationer, overfladerust, garantiprogram m.m.

Alle Weber-produkter er dækket af et omfattende garantiprogram med op til 10 års garanti på særlige dele af det enkelte produkt. Download denne liste for garantitider på grillens enkeltdele.

Der er rust på min Webergrill – hvad gør jeg?
Webers garanti mod rust er en garanti mod gennemtæring – det betyder, at garantien ikke dækker mod overfladerust. Overfladerust vil typisk forekomme ved svejsningerne og kan nemt fjernes med Webers renseprodukter eller syrefri olie (f.eks. WD40). Oplever du imidlertid gennemtæring grundet rust – og har du ellers behandlet dit Weber-produkt efter forskrifterne i den vejledning, der fulgte med produktet – er dit Weber-produkt naturligvis omfattet af Webers garantiprogram, og fejlen vil derfor blive udbedret.
Hvad er det særlige ved Webers garantiprogram?

Alle Weber-produkter er dækket af et omfattende garantiprogram med op til 10 års garanti på særlige dele af det enkelte produkt.

For at være berettiget til Webers garantiprogram skal du først og fremmest have dokumentation for købsdatoen i form af en kvittering. Og dernæst skal produktet have været anvendt efter forskrifterne i den vejledning, som fulgte med grillen.

Garantiprogrammet dækker ikke skader forårsaget af misbrug, fejlanvendelse, forkert installation, modificeringer, manglende vedligeholdelse, manglende rengøring og så videre. Endvidere dækker garantien ikke skader, der skyldes ualmindelige vejrlige forhold (f.eks. hagl, stormvejr, jordskælv og lignende) eller kontakt med kemikalier såvel direkte som luftbåret (f.eks. placering af produktet i meget klor- eller saltholdige miljøer). Der henvises i øvrigt til de garantibestemmelser, der følger med dit Weber-produkt.

Indfrier du ovenstående, har du ret til reklamation – det betyder, at den eller de dele af produktet, der er defekte, repareres eller ombyttes kvit og frit. Kontakt din lokale Weber-forhandler, der vil håndtere reklamationen for dig.

Hvorfor dækker garantien ikke en grill, jeg har haft med hjem fra udlandet?

Det er den senest tid blevet ganske populært at købe en stor Weber gasgrill hos parallelimportører, der bringer grillen hjem fra USA. Selv med produktpris, told og fragt kan en parallelimporteret grill sælges til yderst konkurrencedygtige priser herhjemme, hvilket medierne også flere gange har pointeret. Men der er en usynlig faldgrube ved den parallelimporterede Webergrill, som kun de færreste kender til.

Kvaliteten er den samme for Webergrill til både det amerikanske og nordiske marked, for de bliver lavet på de samme fabrikker. Men konstruktionen af de to grilltyper er forskellig – og det kan for alvorlige følger. Grillene til det nordiske marked er konstrueret således, at de opfylder de krav der stilles til gasforbrugende apparater i norden, mens en grill til det amerikanske marked ikke vil kunne leve op til de samme krav. Alle vitale dele i grillens brændersystem såsom ventiler, dyser og brændere er udformet forskelligt i Danmark og USA – tilpasset såvel gastryk som gasblanding på det enkelte marked. Det kan således være forbundet med stor sikkerhedsrisiko og endda eksplosionsfare at benytte en parallelimporteret amerikansk Webergrill sammen med danske gasflasker, for det er den ganske enkelte ikke konstrueret til.

Ydermere er en amerikansk Webergrill som udgangspunkt ikke CE-mærket, da denne mærkning sker i forhold til et EU-direktiv og dermed ikke er relevant for en grill, der er produceret til det amerikanske marked. De gastekniske reservedele til den amerikanske Webergrill findes af samme grund ikke på det europæiske marked. Uden CE-mærkningen er der ingen garanti for, at grillen lever op til de europæiske sikkerhedskrav – og dermed er den også ulovlig at sælge i Danmark. Det er årsagen til, at Weber hverken yder garanti eller service på parallelimporterede Webergrill – ligegyldigt om de kommer fra USA eller andre lande. Køb altid Webergrillen hos en nordisk forhandler – så er du på den sikre side.

Hvorfor skal jeg vælge et Weber-produkt frem for andre grillmærker?

Der er en grund til, at mange kalder en hvilken som helst kuglegrill for en ”Weber”. Det skyldes, at Weber var banebrydende, da den originale kuglegrill blev præsenteret i 1952 – og har været det lige siden.

 

Webers erklærede vision er at skabe de bedste grilloplevelser for kunderne. Det betyder, at det for Weber altid har været vigtigt at være frontløber og have en finger på pulsen – for at tilfredsstille kundernes behov. Der bliver derfor brugt enorme ressourcer på produktudvikling hos Weber.

 

Meget er sket siden 1952, og det er blevet til mange forskellige slags grill såsom trillebør-grillen, tønde-grillen, sofabord-grillen, serveringsvogn-grillen, brønd-grillen og meget mere. Nogle idéer er kommet for at blive, mens andre hurtigt er blevet skrottet igen. Én ting er dog igennem alle årene forblevet uændret – kvalitet, funktionalitet og design har altid haft førsteprioritet. Det er derfor, Weber giver op til 10 års garanti på særlige dele af det enkelte produkt.

Jeg har en reklamation på et Weber-produkt – hvad gør jeg?
Har du en reklamation på et Weber-produkt, skal du – så snart du opdager fejlen – tage produktet samt kvitteringen med hen til den forhandler, hvor du har købt produktet. Drejer det sig om en grill, skal du huske at medbringe grillens serienummer, som du både finder i manualen og på et klistermærke på grillen. Forhandleren vil så vurdere, om der er tale om en produktfejl – og i så fald tage kontakt til Weber. Fejl og skader som følge af ualmindelige vejrlige forhold, forkert brug af produktet eller almindelig slitage er ikke dækket af garantien. Ved produktfejl er du naturligvis omfattet af vores garantiprogram, og fejlen vil blive udbedret. Du skal altså ikke selv kontakte os, men altid lade din forhandler håndtere reklamationen.

Weber Kundeservice kan i visse situationer bede om dokumentation for reklamationen i form af fotos af skaden eller returnering af varen. Husk altid, at jo bedre fotodokumentation du sender til Weber Kundeservice, desto bedre forudsætning har vi for at vurdere reklamationen.
Kan min Webergrill virkelig holde til at stå ude hele året?

En Webergrill er fremstillet af gode og solide førsteklassesmaterialer, så den ikke skal sættes ind sammen med havemøblerne, når sommeren er ovre. Du kan roligt lade grillen blive stående ude på terrassen året rundt, for den er bygget til at modstå almindelige vejrforhold. Derfor tør vi godt give op til 10 års garanti på dele af modelprogrammet. For at se nøjagtigt hvad Webers garanti omfatter, se da i manualen for det pågældende produkt. Og med et betræk over grillen beskytter du den også imod snavs, fugt og lignende. Dog er det en god idé at rengøre grillen jævnligt med vand og sæbe samt Webers skræddersyede renseprodukter, idet madrester og skidt nemt kan sætte sig og skabe uønsket overfladerust. Bemærk i øvrigt, at overfladerust kan fjernes og derfor ikke er omfattet af Webers garantiprogram.